Longhair (og teddy/velveteen) kæle købsaftale
Da harley stadig ikke er så udbredt, bliver ungerne solgt på en mere striks aftale end de almindelige linier - dette for at kunne holde styr på linierne så meget som overhovedet muligt, så jeg kan få arbejdet harley mere ud og mere stabil end den er lige nu..
Desuden vil de mere specielle pelstyper såsom velveteen og teddy også blive solgt med disse kontrakter - denne vil følge de velveteen / teddy der anvendes i avl.
Kæleaftale
Punkt 1 (Kæl):
Rotten er solgt på en kælekontrakt. Det vil sige at rotten ikke må anvendes i avl, dette på baggrund af rottens linie (harley/satin/velveteen/teddy).
- Skulle uheldet være ude, og der sker et ups-kuld, skal opdrætter kontaktes. Herefter skal købere vendes med opdrætter, og der udfærdiges nye købsaftaler magen til denne til hver af ungerne i kuldet, også dem som køber selv måtte ønske at beholde – altså kan afkommet heller ikke anvendes i avl.
o Med upskuld menes: Et kuld, der ikke var planlagt, men er kommet til verden ved et uheld – altså ikke et kuld man havde i sinde at lave.
Punkt 2 (Opdateringer):
Køber aftaler at holde opdrætter opdateret om eventuel sygdom, død eller temperamentsændringer hos rotten. Dette er en væsentlig information for opdrætter i forbindelse med senere avl af søskende, som er det af opdrætters oprigtige interesse at følge rotten og dens videre udvikling. Ligeledes aftaler opdrætter at holde køber informeret om ændringer i temperament eller alvorlig sygdom hos søskende, forældre eller andet, hvis dette kan være af væsentlig betydning for rotten købt hos opdrætter.
- Når rotten er 5 mdr., 11 mdr. og 18 mdr. vil der, så vidt det er muligt, blive udsendt et opdateringsskema via mail, som jeg vil bede jer udfylde og sende retur – ellers kig på hjemmesiden alenya.dk og udfyld skemaet derinde. Dette for at jeg som opdrætter, samt andre der anvender søskende i avl, kan have alle detaljer om ungerne i kuldet.
Punkt 3 (Pasning):
Det forventes at rotten passes under ordentlige forhold, såsom fri adgang til frisk vand, sund kost dagligt, ordentligt bundlag og bur der passer til antallet af rotter i buret, samt ansvarlig og fornuftig pasning og pleje af rotten – herunder dyrlægebesøg og behandling ved behov. Hvis opdrætter bliver gjort bekendt om mislighold af rotten, og opdrætter ved selvsyn kan bekræfte dette, vil køber være bandlyst fra opdrætter indtil forholdene ændres. Opdrætter er villig til at samarbejde med køber, hvis dette er i købers interesse. Hvis der ingen ændringer sker, ser opdrætter sig nødsaget til at melde køber til dyreværnet.
Mislighold er: Dyremishandling og vanrøgt af rotten. Undladt dyrlægebesøg til trods for at dette var nødvendigt eller dårlige bur forhold – såsom gentagende manglende burskift, beskidte vandflasker, manglende mad – som medfører underernærede rotter osv.
Punkt 4 (Omplacering/aflivning):
Skulle det ske at køber må skille sig af med rotten, skal opdrætter kontaktes om mulig overtagelse, med mindre køber selv har fundet et hjem til rotten, her skal den nye ejer godkendes og en ny købsaftale skal underskrives inden overtagelse af rotten, da købsaftalen følger med rotten – dette sker uden ekstra omkostninger for køber/ny ejer.
Hvis rotten skulle ændre adfærd, skal køber kontakte opdrætter inden aflivning bliver besluttet, hvor det besluttes om rotten skal have en ekstra chance hos opdrætter eller om rotten har ændret sig i så voldsom grad at andre rotter kommer til skade, hvor aflivning bliver besluttet. (Er rotten syg og aflivning er eneste udvej, skal opdrætter selvfølgelig først kontaktes efter aflivning)
Punkt 5 (Blackliste):
Rotter fra Alenya, samt afkom af disse, må ikke afleveres i en dyrehandel, bruges til foderavl eller anvendes som foderdyr. De må ikke holdes alene, men skal bo i grupper af samme køn. Omplacering/salg af rotter, samt afkom fra Alenya må ikke ske til dem på listen. Denne udleveres kun såfremt man står og skal omplacere rotterne
Køber kan til hver en tid kontakte Alenya, med hvilket som helst spørgsmål, hvor der vil blive givet råd og vejledning, så vidt det er muligt. Kontakten kan ske via mail, eller via sms/opkald.
Denne købsaftale er at betragte som en skriftlig indgået aftale, hvorved du skriver under på at have gennemlæst og forstået denne aftale til fulde og du ved din underskrift accepterer, og lover ved dit ord at overholde samtlige betingelser som er beskrevet herpå.
(underskrift)
Desuden vil de mere specielle pelstyper såsom velveteen og teddy også blive solgt med disse kontrakter - denne vil følge de velveteen / teddy der anvendes i avl.
Kæleaftale
Punkt 1 (Kæl):
Rotten er solgt på en kælekontrakt. Det vil sige at rotten ikke må anvendes i avl, dette på baggrund af rottens linie (harley/satin/velveteen/teddy).
- Skulle uheldet være ude, og der sker et ups-kuld, skal opdrætter kontaktes. Herefter skal købere vendes med opdrætter, og der udfærdiges nye købsaftaler magen til denne til hver af ungerne i kuldet, også dem som køber selv måtte ønske at beholde – altså kan afkommet heller ikke anvendes i avl.
o Med upskuld menes: Et kuld, der ikke var planlagt, men er kommet til verden ved et uheld – altså ikke et kuld man havde i sinde at lave.
Punkt 2 (Opdateringer):
Køber aftaler at holde opdrætter opdateret om eventuel sygdom, død eller temperamentsændringer hos rotten. Dette er en væsentlig information for opdrætter i forbindelse med senere avl af søskende, som er det af opdrætters oprigtige interesse at følge rotten og dens videre udvikling. Ligeledes aftaler opdrætter at holde køber informeret om ændringer i temperament eller alvorlig sygdom hos søskende, forældre eller andet, hvis dette kan være af væsentlig betydning for rotten købt hos opdrætter.
- Når rotten er 5 mdr., 11 mdr. og 18 mdr. vil der, så vidt det er muligt, blive udsendt et opdateringsskema via mail, som jeg vil bede jer udfylde og sende retur – ellers kig på hjemmesiden alenya.dk og udfyld skemaet derinde. Dette for at jeg som opdrætter, samt andre der anvender søskende i avl, kan have alle detaljer om ungerne i kuldet.
Punkt 3 (Pasning):
Det forventes at rotten passes under ordentlige forhold, såsom fri adgang til frisk vand, sund kost dagligt, ordentligt bundlag og bur der passer til antallet af rotter i buret, samt ansvarlig og fornuftig pasning og pleje af rotten – herunder dyrlægebesøg og behandling ved behov. Hvis opdrætter bliver gjort bekendt om mislighold af rotten, og opdrætter ved selvsyn kan bekræfte dette, vil køber være bandlyst fra opdrætter indtil forholdene ændres. Opdrætter er villig til at samarbejde med køber, hvis dette er i købers interesse. Hvis der ingen ændringer sker, ser opdrætter sig nødsaget til at melde køber til dyreværnet.
Mislighold er: Dyremishandling og vanrøgt af rotten. Undladt dyrlægebesøg til trods for at dette var nødvendigt eller dårlige bur forhold – såsom gentagende manglende burskift, beskidte vandflasker, manglende mad – som medfører underernærede rotter osv.
Punkt 4 (Omplacering/aflivning):
Skulle det ske at køber må skille sig af med rotten, skal opdrætter kontaktes om mulig overtagelse, med mindre køber selv har fundet et hjem til rotten, her skal den nye ejer godkendes og en ny købsaftale skal underskrives inden overtagelse af rotten, da købsaftalen følger med rotten – dette sker uden ekstra omkostninger for køber/ny ejer.
Hvis rotten skulle ændre adfærd, skal køber kontakte opdrætter inden aflivning bliver besluttet, hvor det besluttes om rotten skal have en ekstra chance hos opdrætter eller om rotten har ændret sig i så voldsom grad at andre rotter kommer til skade, hvor aflivning bliver besluttet. (Er rotten syg og aflivning er eneste udvej, skal opdrætter selvfølgelig først kontaktes efter aflivning)
Punkt 5 (Blackliste):
Rotter fra Alenya, samt afkom af disse, må ikke afleveres i en dyrehandel, bruges til foderavl eller anvendes som foderdyr. De må ikke holdes alene, men skal bo i grupper af samme køn. Omplacering/salg af rotter, samt afkom fra Alenya må ikke ske til dem på listen. Denne udleveres kun såfremt man står og skal omplacere rotterne
Køber kan til hver en tid kontakte Alenya, med hvilket som helst spørgsmål, hvor der vil blive givet råd og vejledning, så vidt det er muligt. Kontakten kan ske via mail, eller via sms/opkald.
Denne købsaftale er at betragte som en skriftlig indgået aftale, hvorved du skriver under på at have gennemlæst og forstået denne aftale til fulde og du ved din underskrift accepterer, og lover ved dit ord at overholde samtlige betingelser som er beskrevet herpå.
(underskrift)
Camilla Bendix Rasmussen / Alenya © 2008
Copyrigth: Billeder og tekst fra denne side må ikke kopieres uden tilladelse
Copyrigth: Billeder og tekst fra denne side må ikke kopieres uden tilladelse