Dine rettigheder som køber <3
Det kan virkelig være noget af en jungle, at finde ud af hvad ens rettigheder er, når man køber dyr. Hører det ind under købeloven og hvad siger den til det (det er jo paragraffer på paragraffer, så det kan være svært at læse sig frem til)? Hvilke rettigheder har man som køber, hvis man nu køber et sygt dyr eller ikke får det man forventede?
Jeg har under uddannelse lært en del om købeloven og aftaleloven, men havde mest fokus på aftaleloven, hvor jeg drøftede købsaftalen med min lærer (gammel advokat). Det var nemlig tit sådan, at folk sagde at en købskontrakt/købsaftale ikke var gældende, men han var meget tydelig omkring at det hørte under aftale loven og at 2 personer der underskriver en købskontrakt/aftale, netop skriver under på en aftale lavet imellem 2 personer og den derfor gør sig gældende.
Indenfor købeloven kiggede vi mest på varer og havde ikke så meget fokus på levende dyr, så der måtte jeg lige kigge lidt nærmere på hvad der bliver sagt den dag i dag på det store danske web ;)
Hvis man kigger ind i købeloven, fremgår det, at køb af dyr hører ind under købeloven, under forbrugerkøb. Kigger man nærmere på forbrugerkøb, gælder det at det er køb hos erhvervsdrivende og internater. Hvis man køber fra disse, kan man anvende sig af reklamationsretten (der skulle være noget der er anderledes med hunde indenfor købeloven, men jeg har ikke kigget nærmere på emnet, da det ikke er hunde jeg opdrætter).
Køber man fra erhvervdrivende eller internat, har man købeloven på sin side. Oftest kan man klage over arvelige og genetiske sygdomme eller alvorlige skavanker som gælder som fejl og mangler. De arvelige/medfødte sygdomme kan være hjertesygdomme, allergi hos dyret eller operationskrævende lidelser. Det er dog en vurderingssag om det er alvorligt nok til at udgøre en mangel. Der skulle dog være en kortere tid hvor du har bevisbyrden (ændret i 2021), hvor man indenfor de første 6 mdr. ikke har bevisbyrden, men efter de 6 mdr. er det dig der har bevisbyrden.
Vil man klage, fremgår det også at indkøb af dyret skal have været på mindst 1.100 kr. Det er derfor sjældent det kan betale sig at klage over mindre dyr, som ikke har været dyre i indkøb.
Det anbefales alle steder, at man tager kontakt til sælger og tager en snak omkring problemerne inden man gør noget, for at se om ikke der kan aftales en fælles løsning. Og det anbefales også at man holder en god stemning når man kommunikerer med sælger.
Jeg er ikke erhvervsdrivende eller et internat. Andre rotteopdrættere i Danmark hører heller ikke under den betegnelse, så man har ikke nogen reklamationsret når man køber rotter fra opdrættere (eller privatpersoner) i Danmark. Eller sælgeren / opdrætteren kan frasige sig reklamationsretten og sælgeren/opdrætteren har rettighederne på sin side, da de netop ikke er erhvervsdrivende eller driver et internat.
Men hvad skal man så gøre, hvis man får købt en rotte der ikke lever op til ens forventninger, der udvikler sig negativt eller viser sig at være syg?
Tag en snak med opdrætteren / sælgeren, både fordi en opdrætter gerne vil vide alle detaljer der er i deres linjer, så de ved hvis der er noget negativt, men de vil også oftest tilbyde at tage rotten hjem igen, hvis det føles rigtigt, eller hjælpe med en løsning, vejlede så problemet måske løser sig selv igen.
Vi skal altid huske på, at det er levende dyr vi har med at gøre. Os, som opdrættere, kan gøre vores bedste for at undersøge baggrunden på rotterne vi vælger at bruge som forældre, men meget kan ske. Der kan være nogle ting i linjerne vi ikke kender til, der kan være noget i miljøet rotterne er i som kan påvirke dem i en forkert retning. Vi gør kun vores bedste, for at lave så dejlige kæledyr som muligt, men vi er mennesker der kan fejle. Så tag en snak med os, hvis uheldet er ude. Jeg vil til hver en tid, tage en rotte hjem igen, hvis den fejler noget. Jeg vil altid stå klar med vejledning.
Man kan læse mere om ens rettigheder for køb her, de har gjort det mere simpelt og letlæseligt end hvis man skulle kigge købeloven igennem ;)
Jeg har under uddannelse lært en del om købeloven og aftaleloven, men havde mest fokus på aftaleloven, hvor jeg drøftede købsaftalen med min lærer (gammel advokat). Det var nemlig tit sådan, at folk sagde at en købskontrakt/købsaftale ikke var gældende, men han var meget tydelig omkring at det hørte under aftale loven og at 2 personer der underskriver en købskontrakt/aftale, netop skriver under på en aftale lavet imellem 2 personer og den derfor gør sig gældende.
Indenfor købeloven kiggede vi mest på varer og havde ikke så meget fokus på levende dyr, så der måtte jeg lige kigge lidt nærmere på hvad der bliver sagt den dag i dag på det store danske web ;)
Hvis man kigger ind i købeloven, fremgår det, at køb af dyr hører ind under købeloven, under forbrugerkøb. Kigger man nærmere på forbrugerkøb, gælder det at det er køb hos erhvervsdrivende og internater. Hvis man køber fra disse, kan man anvende sig af reklamationsretten (der skulle være noget der er anderledes med hunde indenfor købeloven, men jeg har ikke kigget nærmere på emnet, da det ikke er hunde jeg opdrætter).
Køber man fra erhvervdrivende eller internat, har man købeloven på sin side. Oftest kan man klage over arvelige og genetiske sygdomme eller alvorlige skavanker som gælder som fejl og mangler. De arvelige/medfødte sygdomme kan være hjertesygdomme, allergi hos dyret eller operationskrævende lidelser. Det er dog en vurderingssag om det er alvorligt nok til at udgøre en mangel. Der skulle dog være en kortere tid hvor du har bevisbyrden (ændret i 2021), hvor man indenfor de første 6 mdr. ikke har bevisbyrden, men efter de 6 mdr. er det dig der har bevisbyrden.
Vil man klage, fremgår det også at indkøb af dyret skal have været på mindst 1.100 kr. Det er derfor sjældent det kan betale sig at klage over mindre dyr, som ikke har været dyre i indkøb.
Det anbefales alle steder, at man tager kontakt til sælger og tager en snak omkring problemerne inden man gør noget, for at se om ikke der kan aftales en fælles løsning. Og det anbefales også at man holder en god stemning når man kommunikerer med sælger.
Jeg er ikke erhvervsdrivende eller et internat. Andre rotteopdrættere i Danmark hører heller ikke under den betegnelse, så man har ikke nogen reklamationsret når man køber rotter fra opdrættere (eller privatpersoner) i Danmark. Eller sælgeren / opdrætteren kan frasige sig reklamationsretten og sælgeren/opdrætteren har rettighederne på sin side, da de netop ikke er erhvervsdrivende eller driver et internat.
Men hvad skal man så gøre, hvis man får købt en rotte der ikke lever op til ens forventninger, der udvikler sig negativt eller viser sig at være syg?
Tag en snak med opdrætteren / sælgeren, både fordi en opdrætter gerne vil vide alle detaljer der er i deres linjer, så de ved hvis der er noget negativt, men de vil også oftest tilbyde at tage rotten hjem igen, hvis det føles rigtigt, eller hjælpe med en løsning, vejlede så problemet måske løser sig selv igen.
Vi skal altid huske på, at det er levende dyr vi har med at gøre. Os, som opdrættere, kan gøre vores bedste for at undersøge baggrunden på rotterne vi vælger at bruge som forældre, men meget kan ske. Der kan være nogle ting i linjerne vi ikke kender til, der kan være noget i miljøet rotterne er i som kan påvirke dem i en forkert retning. Vi gør kun vores bedste, for at lave så dejlige kæledyr som muligt, men vi er mennesker der kan fejle. Så tag en snak med os, hvis uheldet er ude. Jeg vil til hver en tid, tage en rotte hjem igen, hvis den fejler noget. Jeg vil altid stå klar med vejledning.
Man kan læse mere om ens rettigheder for køb her, de har gjort det mere simpelt og letlæseligt end hvis man skulle kigge købeloven igennem ;)
Camilla Bendix Rasmussen / Alenya © 2008
Copyrigth: Billeder og tekst fra denne side må ikke kopieres uden tilladels
Copyrigth: Billeder og tekst fra denne side må ikke kopieres uden tilladels